Vandaag nemen we de draad weer op in de Verenigde Staten. Verschillende jonge Amerikaanse componisten gingen daar als ontdekkingsreizigers te werk. Daarnaast waren er echter ook in de kwartetcultuur traditionalisten. Zo werkten in de jaren twintig experimentele geesten als Charles Ives (1874-1954) en Henry Cowell (1897-1965) gelijktijdig met romantici als Charles Loeffler en Amy Beach.
De twee kwartetten van Charles Ives zijn zonder meer baanbrekend. Het Eerste kwartet (1897-1909) met de subtitel ‘From the Salvation Army’ is samengesteld uit bewerkingen van orgelhymnes uit zijn studietijd. De muziek is evenzeer bevestigend als ontregelend. In het korte losse Scherzo ‘Hold your own’ worden zelfs tal van losse deuntjes door elkaar gehusseld. Ook in het Tweede strijkkwartet wordt van alles door elkaar gegooid, of zoals Ives zelf aangaf: “S[trijk]k[wartet] voor 4 mannen – die met elkaar converseren, discussiëren, argumenteren (dus: Politiek), vechten, elkaar de hand schudden, hun mond houden, dan naar de bergwand wandelen om het firmament te aanschouwen”. Cowells eerste kwartet sluit hier goed bij aan.
Charles Ives (1874-1954) – Strijkkwartet nr.1 (1897-1909) ‘From the Salvation Army’
- Andante con moto, 2. Allegro – Allegro con spirito – Quasi andante, 3. Adagio cantabile – Allegretto – Andante con moto, 4. Allegro marziale – Poco andante con moto
Uitvoerenden: Emerson String Quartet
CD: DG
Charles Ives (1874-1954) – Scherzo ‘Holding your own’ (1904)
Uitvoerenden: Emerson String Quartet
CD: DG
Charles Ives (1874-1954) – Strijkkwartet nr.2 (1913-15) [op.58]
- ‘Discussions’, 2. Arguments, 3. The Call of the Mountains’
Uitvoerenden: Emerson String Quartet
CD: DG
Henry Cowell (1897-1965) – Strijkkwartet nr.1 ‘Pedantic’ (1916)
- Andante sostenuto, 2. Allegro non troppo, 3. Andante
Uitvoerenden: Colorado String Quartet
CD: Mode Records