Search for:
spinner

Andrée Bonhomme in Limburgse Kaas

zo 10 mei 2009

In Bijdetijds op 21 mei nog een kans om te luisteren naar deel 5 van onze serie Limburgse Kaas over hedendaagse Limburgse muziek. Deze aflevering is geheel gewijd aan Andrée Bonhomme (1905-1982).

Bonhomme was een opmerkelijke vrouw. Haar van oorsprong Franse familie zat sinds generaties in zaken. In Zuid-Limburg, met name in Maastricht, staat de Franse cultuur in hoog aanzien. Ook nu nog zijn er families waar onderling Frans wordt gesproken.
Vader Bonhomme was bankier en ook moeder stamde uit een bankiersfamilie. Andrée werd geacht ‘iets nuttigs’ te gaan studeren. Dat ze besloot na haar opleiding tot onderwijzeres muziek te gaan studeren, was dus tegen de zin van haar ouders. Vrouwelijke componisten waren in haar tijd beslist geen alledaags fenomeen. Het is aan haar eigen gedrevenheid en natuurlijk aan de schoonheid van haar composities te danken dat ze überhaupt is opgevallen.
Bonhomme was virtuoos pianiste en speelde lange tijd in het Maastrichts Stedelijk Orkest (het huidige Limburgs Symphonie Orkest). Tijdens de Tweede Wereldoorlog weigerde ze echter de verplichte ‘niet-Joodverklaring’ te tekenen en werd om die reden ontslagen. Ze leefde van privémuzieklessen en optredens. 
Ze begon reeds op tienjarige leeftijd te componeren. Haar talent werd ontdekt door componist Charles Smulders. Ze studeerde onder andere bij Henri Hermans, Gustaaf Olterdissen, Darius Milhaud. Aanvankelijk componeerde ze in een heel natuurlijke, toegankelijke, romantische stijl. In de jaren ’50 verdiepte ze zich in de dodecafonie bij Matty Niël. Hoewel ze Niël zeer bewonderde is ze helaas, volgens eigen zeggen, bij het bestuderen van deze zeer ‘technische’ componeerstijl haar eigen natuurlijke stijl kwijtgeraakt. Haar latere werken hebben niet meer de spontane schoonheid van haar eerdere werken. Enkele jaren later, in 1958 stopte ze met componeren, definitief, zoals later zou blijken. Bonhomme is lange tijd docente geweest, onder andere aan de Heerlense muziekschool. Na een hersenbloeding in 1972 is ze ook daarmee gestopt. 
U hoort enkele historische opnamen en enkele redelijk recente opnamen van werken van Bonhomme, waaronder het pareltje ‘La flûte de Jade’. Op één opname hoort u Andrée Bonhomme zelf op piano.
Al deze opnamen zijn verschenen op de CD’ Andrée Bonhomme, een ontmoeting’, uitgegeven door L1 (Nummer L1-016).
Bijdetijds, Limburgse Kaas deel 5, donderdag 21 mei, 13.00 – 14.00