Componisten/uitvoerenden: Johannes Brahms | Marko Tajcevic | Max Bruch
Opnametechniek: Tom Dunnebier
De combinatie klarinet, viool en piano klinkt zeer welluidend en zeer klassiek. Een wonder dat er nog zo weinig voor geschreven is.
De klarinet werd in de achttiende eeuw ontwikkeld en emancipeerde dankzij Mozart tot de koning der blaasinstrumenten. Mozart, die zelf geen blaasinstrumenten bespeelde, hield van deze nieuwe uitvinding en benutte haar potentieel ten volle. Ook de negentiende eeuw was gek op dit instrument met zijn grote toonbereik en zijn typische klankkleur. En werden sonates voor dit instrument geschreven, maar ook kwintetten, kwartetten en trio’s – al zijn het er niet zo gek veel geweest.
In deze opnamesessie uit 2002 – een echt concert was het niet – passeren diverse klarinettrio’s de revue. We horen het trio opus 114 van Brahms, maar ook een stuk van Max Bruch en de Zeven Balkandansen van de Servische componist Marko Tajčević. Eén van de bekendste stukken voor deze bezetting, het Gassenhauertrio van Beethoven, werd ook opgenomen maar helaas afgekeurd voor uitzending.