Aanstaande zaterdagmorgen in de Klankenstapper om 11.02 wordt Samy El-Bably, de meester van de trompet herdacht. De trompet is geen gebruikelijk instrument in de Arabische muziek en Samy El-Bably is een van de weinigen die het instrument Arabisch leerde spreken.
Het is februari 2001. Onderweg van zijn geboorteplaats naar de hoofdstad Caïro raakt de grootste trompetist uit Egypte op 66-jarige leeftijd betrokken bij een auto-ongeluk. Zijn naam: Samy El- Bably.
De trompet is technisch gezien te beperkt om er microtonen op te kunnen blazen. Daarom is het instrument eigenlijk ongeschikt voor de Arabische muziek. Met uitzondering van militaire muziek en de straatblaaskapellen (zoals die van Hasaballah in Caïro) is de trompet nergens te vinden in de Arabische muziek. Trompetlessen werden tot kort geleden niet gegeven aan de Egyptische/Arabische muziekscholen. Samy El- Bably heeft dit wilde instrument uiteindelijk getemd. Dankzij een unieke lip- en blaastechniek, een rijke muzikale fantasie en improvisatie heeft Samy de trompet Arabisch laten spreken. De grote Egyptische componist Mohamed Abdel-Wahab zei hierover : "de trompet van Samy klinkt als een Arabische viool". Andere bekende Egyptische muzikanten loven de trompet van Samy "onaards, bijzonder gevoelig, bijna onherkenbaar, een trompet zoals u nooit eerder heeft gehoord".
Samy heeft veel film- en televisiemuziek opgenomen en hij heeft samengewerkt met vele Egyptische sterren. Hij staat echter vooral bekend om zijn samenwerking met de Egyptische volkszanger Ahmad Adaweya in de jaren 1970 en 1980.
Door de samenwerking met de rootsband van de Egyptische Mahmoud Fadl, Hossam Ramzy en Natacha Atlas werd Samy El- Bably ook ontdekt in de internationale wereldmuziekscene.
In Klankenstapper (29 maart om 11.02) laten we verschillende voorbeelden horen van zijn solo’s en opnamen uit de jaren 1970 tot 2000.
Klankenstapper, 29 maart, 11.02-12.00