Belangwekkende albums uit de folk- en rootsmuziek historie door Marius Roeting.
In de jaren zeventig was Eindhoven het centrum van de kritische podium cultuur. Zo was er het links-progressieve muziekvormingstheater Proloog (Luister naar https://www.concertzender.nl/programma/disccover_713653/). Maar ook in de popmuziek was een groep actief die een binding had met volksmuziek. Ze stonden zelfs in 1976 in de hitparade met Zeven dagen lang. Het nummer werd later door velen gecoverd en laten we zeggen ‘misbruikt’ als feestnummer, terwijl de inhoud van de tekst veel wezenlijker is. We hebben het uiteraard over de groep Bots. De meesten kennen Bots slechts door dat ene nummer. Maar Bots was een unieke groep. Bonkie Bongaerts, Sjors van de Molengraft, Peter de Vries en Floris Teunissen van Manen waren betrokken met de muzikale afstudeeropdracht van zanger-gitarist en hoofdcomponist Hans Sanders aan de Sociale Academie in Eindhoven. Sanders had daarvoor enige tijd in de begeleidingsband van die andere bekende Eindhovenaar Peter Koelewijn gespeeld. Hij produceerde dan ook Bots’ eerste elpee Van kwaad tot erger op het Fontana label. De muziek was een mix van lekker poprock en folk. Sanders was gek op folkmuziek, met name van de Bretoen lan Stivell. Hij verzag diverse melodieën, traditionals die hij hoorde op de platen van Stivell – een Fontana labelgenoot- van eigen Nederlandstalige teksten. Die teksten waren maatschappij kritisch. Er sprak betrokkenheid bij de werkende klasse, de werkende jongeren, en de toenmalige arbeidsmigranten uit. Bots noemde het zelf strijdkultuur. Bots’ debuut Van kwaad tot erger is wellicht het meest maatschappelijk betrokken album van de formatie. Opvolger Voor God en Vaderland werd commercieel -dankzij het daarop voorkomende Zeven dagen lang- een groter succes. Toch wordt de groep zelden genoemd als een van de belangrijkste Nederlandse popgroepen, waarschijnlijk vanwege hun radicale zienswijzen. In Duitsland kreeg de formatie een grotere erkenning. Daar hadden ze een aantal hits, waaronder een Duitstalig lied als protest tegen de kruisraketten. Halverwege de jaren tachtig minimaliseerde de interesse, maar de groep bleef en blijft -soms beperkt- optredens verzorgen. In de beginjaren van de nieuwe eeuw besloot ze een nieuwe plaat op te nemen. Die bleef lang uit. Sanders was ongeneeslijk ziek en overleed eind 2007. Er waren al enkele tracks met hem opgenomen. De rest van de formatie rondde de opnamen, geheel naar de wens van Sanders, in een traag tempo af. Bretoen Alan Stivell laat, nadat hij de Nederlandse versie Zeven dagen lang hoorde, tijdens optredens in Nederland en België steevast zijn versie van Son ar chistr -het cider lied- voorzien van een aantal strofen met de Nederlandse tekst die Sanders daarop maakte.
Bots – Voor God & Vaderland – Fontana 6474 009 01. Zeven Dagen Lang 5:21
Alan Stivell – Reflets – Fontana 6312.011
02. Son Ar Chistr (trad Breton) 2:26
Bots – Van Kwaad Tot Erger – Fontana 6474 008
03. De Man 5:01
04. Dokter 4:20
05. De Bevalling 1:59
06. Snotneus 9:31
07. Lied Van De Werkende Jeugd 3:35
08. Keesje 3:17
09. Wat Een Troep 2:46
10. Kreupel 4:14
11. Pro Deo Voor De EO 4:04
12. Kakafonie 2:31
Bots – Je Voelt Pas Nattigheid als je droog komt te staan – – Fontana 6315 006
13. Je Voelt Pas Nattigheid als je droog komt te staan 4:22
Bots – Wie Zwijgt, Stemt Toe – Fontana 6315 005
14. Weet Waar Je Staat 2:12
15. Wie Zwijgt, Stemt Toe 1:20
Alle composities: Hans Sanders, behalve
track 1, 8: traditioneel Bretons, tekst Hans Sanders
track 5: traditioneel Welsh, tekst Hans Sanders
track 10: H van de Vorst
track 13: muziek Hans Sanders, tekst Otto Sciaroni
track 2: traditioneel Bretons, arr. Alan Stivell