Dwarsliggers en buitenbeentjes; DRUMMER ALBERT HEATH LEVERT STUWKRACHT VOOR HET KOPER VAN NAT ADDERLEY EN HET RIET VAN CANNONBALL ADDERLEY
In deze aflevering van Dwarsliggers en Buitenbeentjes besteden we nogmaals aandacht aan het oeuvre van de drummer Albert Heath. Nadat zijn twee oudere broers al eerder naar het hiernamaals waren afgereisd —de bassist Percy Heath in 2005 en de tenorsaxofonist/componist Jimmy Heath in 2020— is er op 3 april 2024 ook een eind gekomen aan het leven van Albert Heath, die op 31 mei 1935 het levenslicht zag in Philadelphia.
Als jongste van de Heath Brothers werd hij vaak liefkozend en een beetje plagerig “Tootie” genoemd. En met die koosnaam werd hij ook vaak door zijn collega’s aangeroepen.
In dit programma horen we Albert Heath in twee verschillende bezettingen. In het sextet van de kornettist Nat Adderley (1931—2000) moet hij een ongebruikelijke, nogal donker klinkende frontlinie van drie koperblazers —kornet-trombone-tuba— van een swingende ondersteuning voorzien. De oudere broer van Nat Adderley, Julian “Cannonball” Adderley (1928—1975), maakt ook graag gebruik van de diensten van de drummer Albert Heath: op de l.p. Cannonball Takes Charge (Riverside) vormt “Tootie” een solide ritmetandem met zijn broer Percy Heath, die zich even heeft kunnen vrijmaken van het Modern Jazz Quartet. Percy Heath is vanaf de start, in 1952, tot The Last Concert (Atlantic) in 1997, de bassist in dit iconische kwartet geweest. Na het overlijden van Connie Kay (november 1994) werd Albert Heath door de leider van het M.J.Q., John Lewis, tot de opvolger van Connie Kay benoemd. Zodat de ritmetandem van de Heath Bros. nog een zwaar stempel heeft gedrukt op de laatste paar jaar van het M.J.Q..
Maar dat is allemaal van later zorg: in deze uitzending vermeien we ons volop in de klanken die door Riverside zijn vastgelegd in het voorjaar van 1959 in New York.
SPEELLIJST
NAT ADDERLEY SEXTET: Nat Adderley—kornet, Slide Hampton—trombone, tuba op # 1, Laymon Jackson—tuba, contrabas op # 1, Wynton Kelly—piano, Sam Jones—contrabas, cello op # 1, Albert Heath—drums
# 2 t/m # 6 gearrangeerd door Slide Hampton
# 1 Blue Concept (Gigi Gryce) (7:37)
# 2 Little Miss (Duke Pearson) (4:28)
# 3 What Next (Duke Pearson) (3:20)
# 4 Moving (Slide Hampton) (5:03)
# 5 Israel (John Carisi) (3:53)
# 6 Accents (Slide Hampton) (5:40)
Bron: Nat Adderley Sextet: MUCH BRASS/ Riverside L.P. 1143
Opname: 23 en 27 maart 1959, Reeves Sound Studios, New York City
JULIAN “CANNONBALL” ADDERLEY QUARTET: Cannonball Adderley—altsax, Wynton Kelly—piano, Percy Heath—contrabas, Albert “Tootie” Heath—drums
# 7 Barefoot Sunday Blues (Julian Adderley) (7:00)
# 8 Poor Butterfly (R.Hubbell-J.Golden) (5:08)
# 9 I Remember You (V.Schertzinger-J.Mercer) (6:52)
#10 Barefoot Sunday Blues (alternate take) (Julian Adderley) (7:47)
Bron: Cannonball Adderley Quartet: CANNONBALL TAKES CHARGE / Riverside L.P. 1148/ Capitol C.D. (2002) met twee alternate takes
Opname: 12 mei 1959, Reeves Sound Studios, New York City
foto: Cannonball en Nat Adderley