Karol Szymanowski (1882-1937) – Strijkkwartet nr.1, opus 37 (1917)
- Lento assai – Allegro moderato, 2. Andantino semplice, in modo d’una canzone – Adagio dolcissimo – Lento assai molto espressivo, 3. Vivace – Scherzando alle Burlesca – Vivace ma non troppo
Uitvoerenden: Carmina Quartet
Karol Szymanowski (1882-1937) – Strijkkwartet nr.2, opus 56 (1927)
- Moderato, dolce e tranquillo, 2. Vivace, scherzando, 3. Lento
Uitvoerenden: Carmina Quartet
Alexandre Tansman (1897-1986) – Strijkkwartet nr.3 (1925)
- Allegro ma non troppo, 2. Scherzo, 3. Lento, 4 Finale, rondo
Uitvoerenden: Silesian String Quartet
De belangrijkste Poolse componist in de eerste helft van de twintigste eeuw was zonder enige twijfel Karol Szymanowski. In zijn twee strijkkwartetten uit 1917 en 1929 streefde hij ernaar een Pools idioom in een moderne klankcultuur te ontwikkelen, in zekere zin naar analogie van Bartók in dezelfde jaren in Hongarije. Het Eerste strijkkwartet, opus 37 ontstond in de zomer voorafgaande aan de Oktober Revolutie en wordt gekenmerkt door een uiterste aan nuances. Een beetje zoals we die ook van de late Beethovenkwartetten kennen.
Het Tweede strijkkwartet is strakker gevormd en heeft een eerste deel dat niet minder sprookjesachtig begint dan zijn ballet Harnasie, waar hij gelijktijdig aan werkte. In het tweede en derde deel van dit kwartet klinken elementen van de volksmuziek uit het Tatragebergte.
De Pool Alexandre Tansman vetrok eind 1919 naar Parijs, waar hij tot zijn dood in 1986 is gebleven. Zijn beknopte Derde strijkkwartet uit 1925 is meer een Frans kwartet dan het Eerste kwartet van Martinů uit vrijwel dezelfde tijd.