Op deze derde zaterdagavond van de maand een non-stop uitzending met Bill Laswell als centrale figuur. Wij kennen hem natuurlijk als een van de drukste bazen in de populaire muziek in brede zin. Als top bassist, producer, componist, bandleider et cetera. En dan de stijlen waarbinnen hij opereert: deze zijn zo divers en tegelijkertijd briljant geïntrigeerd, dat wij zijn geluid direct herkennen. Van jazz, funk, soul, reggae, dub, world music, experimenteel, ambient… tot zijn vorm van punk.
Een andere niche waarin hij werkzaam is, iets wat hij zelf met verschillende namen heeft benoemd, is Reconstruction of Translation. Ofwel, meer down-to-earth, remixen van bestaande muziek. Hij mocht dit van verschillende eigenaren van originele tapes doen. Bijvoorbeeld op de albums van Miles Davis uit de periode 1969-1974. Wat op zich grappig is, omdat deze albums in originele vorm al een voorloper van cut-up technieken waren.
Een ander voorbeeld zijn de platen van Bob Marley & The Wailers uit de Island jaren. En tenslotte twee soloalbums van Carlos Santana met meer spiritueel en jazz orientated werk. Van deze drie artiesten hebben wij ieder twee nummers genomen waar Bill zijn unieke inzichten op los heeft gelaten.
JazzNotJazz is een programma waar uit 100 jaar Jazz-recordings, een unieke mixtape wordt samengesteld met zinvolle en soms weinig zinvolle weetjes. Het gaat ook om The Soul van Jazz, dus uitstapjes naar gelieerde stijlen worden zeker gemaakt. Er zijn onregelmatig terugkerende rubrieken, zoals “De Niet Platgespeelde Standard”, “Ellington Train Songs”, “Jazz Cameo’s” en “More is Better”.
Track 01: Miles Davis, In A Silent Way/Shhh/Peaceful/It’s About That Time
Track 02: Bob Marley & The Wailers & Bill Laswell, Exodus
Track 03: Miles Davis, He Loved Him Madly
Track 04: Carlos Santana & Bill Laswell, Naima
Track 05: Bob Marley & The Wailers & Bill Laswell, Rebel Music (3 O’Clock Roadblock)
Track 06: Carlos Santana & Bill Laswell, A Love Supreme