De barokke geest in al zijn muzikale vormen. In deze week voor Pasen besteden we aandacht aan muziek die geschreven is in verband met het lijden en de kruisdood van Jezus Christus. De Italiaanse 17e-eeuwse componist Luigi Rossi componeerde een ‘Oratorio per la Settimana Santa’, een ‘Oratorium voor de Goede Week’. Daar gaan we vandaag naar luisteren.
Luigi Rossi (1597 – 1653)
1. Oratorio per la Settimana Santa
Deel 1
– I Sinfonia
– II Cosi varia è la fortuna
– III Respirate altre caverne
– IV O menzogne fortunate
Deel 2
– V Sinfonia
– VI Tormenti non più
– VII Asprissimi chiodi
– VIII Et tu croce ingemmata
– IX O follia di cieca fè
– X Così empio valor
– XI Piangete occhi
Nuria Rial, sopraan. Gianluca Buratto, bas. Coro Del Friuli Venezia Giulia en L’Aura Soave Cremona olv Diego Cantalupi
(cd: Luigi Rossi – Oratorio della Settimana Santa. MV Cremona MVC 007-021, 2017)
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704)
Uit: Rosenkrantz-Sonaten
2. Sonate 6 in c kl.t.: Christus am Ölberg
– I Lamento
– II Presto
– III Adagio
3. Sonate 7 in F gr.t.: Geisselung Jesu
– I Allamanda
– II Sarabanda – Variatio
Aanvulling:
4. Uit Sonate 8 in Bes gr.t.: Dornenkrönung
– I (geen titel)
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, viool. Ensemble Battalia
(cd: Rosenkranz-Sonaten. Ondine ODE 1243-2D, 2014)