Een audio-portret van fotograaf Merel Waagmeester over het ontstaansproces en rijke oeuvre van componist Simeon ten Holt (24 januari 1923-25 november 2012), die met zijn muziek steeds opnieuw een onbetreden gebied verkent.
[Uitgelichte foto ‘De lege stoel’: Simeons werkplek 1961, door Marijn ten Holt]
In opdracht van de Tivoli Vredenburg maakte fotograaf Merel Waagmeester een tentoonstelling over Simeon ten Holt. Een van de brieven* die Simeon haar schreef inspireerde haar een tentoonstelling te maken, niet alleen in beeld, maar in tekst en geluid. Dit werd als geluidsinstallatie in de Tivoli Vredenburg gepresenteerd tijdens hun Ten Holt festival-dag afgelopen Januari.
Op zijn sterfdag 25 november voor het eerst toegankelijk voor een breder publiek.
Ze leest passages voor uit zijn dagboeken, delen van brieven, reflecties op leven en werk, gecombineerd met geluidsfragmenten, waarbij het accent op de muziek – en met name de onbekendere werken ligt.
Het geheel geeft een impressie van het ontstaansproces en het rijke oeuvre van Ten Holt, die met zijn muziek steeds opnieuw een onbetreden gebied verkent.
*Brief:
‘Bergen, Januari 2011
Lieve Merel,
ik weet niet of ik gesproken heb van een missie, misschien wel van een taak.
Ik was doordrongen van een taak, één daarmee. Gunde mezelf weinig respijt,
vakanties duurde me te lang, thuis was de plek waar het moest gebeuren.
Toch heb ik geduld ervaren en als een wezenlijk onderdeel van mijn werk gezien.
Je kunt vandaag niet maken wat pas volgende week geboren moet worden.
Het gaat dan om proces bewaking, het met je meedragen, het bestaan voor je werk.
Ik ben oud en aan het einde van een tocht, jij bent nog jong en aan het begin van een verhaal,
je eigen verhaal.
De vorm komt door gewoon te leven, geleid door een kompas dat je onvervreemdbaar geheim is.
Vertrouwen op de kracht van je wezen.
Misschien zien we elkaar in februari.
Hartelijke groet,
Simeon’
12.00 Muzieklijst Simeon ten Holt, gebruikt in opname, op volgorde van verloop.
Werk Uitvoering
Lemniscaat (1982) part 1 Bergen Kwartet.
Kompositie 2 (1942) Simeon ten Holt, piano.
Bagatellen (1954) Ivo Janssen, piano.
II / IV / VI / XIV
Cyclus aan de Waanzin (1961) Kees Wieringa, piano.
De droom van een lijkkoets
Zang van een overleden wals
Zang van een donderwolk
Meditatie in het nevelhuis
A/.Ta-lon (1967) Asko Ensemble.
5 etudes (1975)
No 4 Simeon ten Holt, piano.
No 5 Henry Kelder, piano.
Canto Ostinato (1976)
Section 1 Audio Visual – Gwyneth Wentink, harp.
Section 51-68 Kees Wieringa & Polo de Haas, piano.
Section 74 Arielle Vernède, Gerard Bouwhuis, Gene Carl, Cees van Zeeland.
Natalon in E (1979)
IV Lento Sostenuto Ivo Janssen, piano.
I Sostenuto/molto vivace Kees Wieringa, piano.
Lemniscaat (1982) Rondane Kwartet (nu Natalon Kwartet).
episode XIII / episode XIV a+b
Solo duiveldans II (1986) Ivo Janssen, piano.
Incantatie IV (1987) tableau 1 Rondane Kwartet (nu Natalon Kwartet).
Section 54 tableau III
Section 79 tableau IV
Meandres (1995) Polo de Haas, Kees Wieringa, Ellen Dijkhuizen, Fred Oldenburg.
Section 168
12.50 Kompositie 2 (1942) Simeon ten Holt, piano.
12.54 Bagatellen (1954) Ivo Jansen, piano.
VI / IV / XIV
Simeon, 1953.