Japans minimal.
In het land van de rijzende zon omarmen ze rituele muziek en impressionistische klankschilderingen. Minimal music met zijn repetitieve slagwerkpatronen, statische klankvelden en hallucinerende melodieën valt dan ook in goede aarde in Japan. Muziek met een oergevoel en naïeve verwondering voor het ongerepte. Het is terug te horen in de composities van Japanse componisten als Somei Satoh, Midori Takada, Makoto Kawabata en Ryoji Ikeda. In deze Thema uitzending volop aandacht voor Japanse minimal music in al zijn kleurschakeringen.
1. Somei Satoh: ‘Birds in Warped Time II’ (1980), voor viool en piano, op Somei Satoh: Litania.
Margaret Leng Tan, piano + Frank Almond, viool.
New Albion NA008 CD
2. Somei Satoh: ‘Mandara’, (1982), voor stem en elektronica, op Somei Satoh: Mandara Trilogy.
Somei Satoh, stem en elektronica.
New Albion NA099 CD
3. Ryoji Ikeda: ‘op. 2 (for string quartet)’, (2001-2002), op Ryoji Ikeda:
Strijkkwartet olv. Natsu Takehara.
Touch TO:60 CD
4. Makoto Kawabata: ‘I’m In Your Inner Most, part 2’ (2000) voor stem, toetsen, viool en slagwerk, op Makato Kawabata: I’m In Your Inner Most.
Makato Kawabata, toetsen, viool, slagwerk etc. + Audrey Ginestet, stem.
Ochre Records OCH035L CD
5. Mkwaju Ensemble: ‘KI-Motion’ (1981) op Mkwaju Ensemble: KI-Motion.
Ensemble olv. Midori Takada, Yoji Sadanari en Shuichi Chino. Mkwaju Ensemble.
WRWTFWW Records 026 CD
6. Mkwaju Ensemble: ‘Angwora Steps’ (1981) op Mkwaju Ensemble: KI-Motion.
Ensemble olv. Midori Takada, Yoji Sadanari en Shuichi Chino. Mkwaju Ensemble.
WRWTFWW Records 026 CD
7-9. Midori Takada: ‘Mr. Henri Rousseau’s Dream’ + ‘Crossing’ + ‘Catastrophe ∑’, drie delen uit ‘Through The Looking Glass’ (1983), voor verschillend instrumentarium. Midori Takada: Through The Looking Glass.
Midori Takada, slagwerk en toetsen.
WRWTFWW Records 019 CD