Muziek uit de 17e en 18e eeuw. Spaanse wereldlijke liederen uit de 17e eeuw uit het Guerra manuscript.
In dit uur horen we Spaanse wereldlijke liederen uit de 17e eeuw, zogenaamde tonos humanos. Deze zijn geschreven voor één zangstem en basso continuo. Terwijl de kerkmuziek in de 17e eeuw nog helemaal op de leest van de Renaissance is geschoeid, laten deze liederen de invloed van de Italiaanse monodie zien.
Alle liederen komen uit het zogenaamde Guerra manuscript, dat waarschijnlijk rond 1680 door een kopiïst aan het Spaanse hof werd samengesteld. Dat suggereert dat deze liederen vooral aan het hof en in een aristocratisch milieu werden gezongen.
De liederen zijn anoniem overgeleverd. In aan aantal gevallen kan de componist worden geïdentificeerd.
Eén van de belangrijkste componisten van tonos humanos was José Marín. Ook Juan Hidalgo is goed vertegenwoordigd. Hij was de belangrijkste componist van toneelmuziek van zijn tijd en zijn liederen werden in eerste instantie voor het theater gecomponeerd.
Uit Guerra manuscript:
Anoniem (17e eeuw, Spanje)
1. Oyeme, escuchame
Juan Hidalgo (1614-1685)
2. ¿Quién es amor?
Anoniem (17e eeuw, Spanje)
3. Mayor es mi dolor
4. Que corriendo y volando
Juan Hidalgo
5. Rompe amor las flechas
Isabel Monar, sopraan. Manuel Vilas, harp
(cd: “The Guerra Manuscript Volume 1” – Naxos 8.570135, 2011)
Anoniem (17e eeuw, Spanje)
6. Niña si encontrares
Juan Hidalgo
7. Ay de mi dolor
Anoniem (17e eeuw, Spanje)
8. Dichoso yo que adoro
9. Frescos airecillos
Juan Sancho, tenor. Ars Atlántica olv. Manuel Vilas
(cd: “The Guerra Manuscript Volume 2” – Naxos 8.572876, 2012)
Juan Hidalgo
10. De las luces que en el mar
Anoniem (17e eeuw, Spanje)
11. Al aire, lisonjas
Juan Hidalgo
12. Sólo es querer
José Marín (1619-1699)
13. Filis, no cantes
14. Van y vienen mis pensamientos
Yetzabel Arias Fernández, sopraan. Ars Atlántica olv. Manuel Vilas
(cd: “The Guerra Manuscript Volume 3” – Naxos 8.573312, 2014)
aanvulling:
Anoniem (17e eeuw, Spanje)
15. ¿A quién me quejaré? (transcriptie voor klavecimbel)
Bruno Forst, klavecimbel
(cd: “The Guerra Manuscript Volume 5” – Naxos 8.574092, 2019)
Op afbeelding: Universiteit Santiago, Spanje (waar het Guerra manuscript bewaard wordt)