Programmamaker - Kees Hogenbirk
“Al vanaf mijn vroege jeugd ben ik gefascineerd door de werking van geluid in combinatie met beeld. In mijn middelbareschooltijd heb ik op de Duitse televisie grote Hollywoodfilms leren kennen. In 1975 kocht ik van mijn zakgeld mijn eerste soundtrack-lp: ‘Jaws’ van John Williams, niet wetende dat dit een moderne klassieker zou worden in dit specifieke muziekgenre. Ik ging soundtracks verzamelen, ik maakte met een cassetterecorder opnamen in de bioscoop om de scores thuis te analyseren, en bestelde tweedehands lp’s in Amerika die nu héél veel geld waard zijn.”
“Vanaf 1990 begon ik voor ‘de Filmkrant’ te schrijven over de techniek en achtergronden van die buitengewone tak van moderne muziek: dat dienende genre dat zo’n onmerkbaar effect heeft op het publiek. Voor Radio AFM in Amsterdam verzorgde ik eenmaal in de week een ‘Teleac-cursus’ filminterpretatie: ‘Kijken met je Oren’. Bij muziekfragmenten van recente films vertelde ik wat er op dat moment in de scène gebeurde.
Toen dat programma samen met de zender Teleac werd opgeheven, kreeg ik de tip dat de Concertzender altijd wel gespecialiseerde medewerkers kan gebruiken. Ik stelde mijn eerste uitzending van The Sound of Movies ‘Jazz in de Film’ samen in oktober 1995. Deze reeks loopt nog steeds. Momenteel vul ik zo’n drie uitzendingen per maand op donderdagavonden vanaf 18:00.”
– Lees hier meer over het programmeerbeleid van Kees Hogenbirk