Disc-Cover!
vr 12 jul 2019 20:00 uur
Belangwekkende albums uit de folk- en rootsmuziek historie door Marius Roeting.
In het laatste decennium van de vorige eeuw beleefde de fado een revival. Niet in thuisland Portugal, waar de muziekstijl onverminderd populair blijft, maar buiten de thuisgrenzen. Een belangrijke katalysator daarbij was de vijfpersoonsformatie Madredeus. De groep werd in 1987 opgericht door Pedro Ayres Magalhaes, Fransisco Ribeiro en de piepjonge zangeres Teresa Salgueiro, die daarbij beschikte over een dijk van een (fado)stem. Op het debuut ‘Os Dias Da Madre Deus’ vind je de eerste kenmerken van de later zo herkenbare sound. Het tweede album ‘Existir’ vormt de grote doorbraak, dankzij het meeslepende en toch stuwende O Pastor, dat een grote hit wordt in noord Europa. De naam van Madredeus is gevestigd met Existir als bakermat voor de latere grote internationale successen. Het volgende livealbum ‘Lisboa’ is wellicht het beste ooit door de Portugese vernieuwers geproduceerd. Vernieuwers, ook al klinkt de melancholische, dromerige en soms –vooral later in hun carrière- naar verbasterde new age hellende muziek nu wat gedateerd. Madredeus bracht in tegenstelling tot vaak beweerd geen fado, althans niet de authentieke. Met als basis de sfeer, de thematiek en vooral de weemoed van de fado voegden zij daar elementen uit de pop- en klassieke muziek, Minimal Music en wereldmuziek aan toe. Dat grotendeels met eigen, eigentijdse composities van diverse leden van de groep. Vooral oprichter-gitarist Magalhaes en cellist Ribeiro, naast toetsenist Rodrigo Leao, spelen daarin een bepalende rol. Na het vertrek van de laatstgenoemden wordt de muziek van Madredeus minder interessant. De verrassing is weg, composities en uitvoeringen worden recepten met kleine variaties van ingrediënten. Leao ontwikkelt een bescheiden, maar zeer interessante eigen carrière, Ribeiro volgt een studie in Engeland alvorens hij, na enkele producties onder eigen naam, in 2010 overlijd. Magalhaes zoekt andere muzikanten en gaat nog steeds op de reeds jaren geleden ingeslagen weg voort. Ook zonder zijn muse Salgueiro, die aan het begin van deze eeuw besluit voor eigen kansen te gaan. Met wisselend succes overigens. De belangstelling voor fado, mede aangewakkerd door het succes van Madredeus ebt weer weg. Maar juist door die groep hebben toch vele interessante muzikanten een podium gekregen. Existir gaf de aanzet. Vandaar de aandacht in deze Disc-Cover.